Här lägger jag ut bilder på några av de bilar som gjorts i ordning och/eller  avnjutits under åren, det tar lite tid att hitta gamla kort men kolla in ibland. Sen blir det nog fler projekt... 

Dass dörr projectet.

Tyckte att den gamla började bli dassig haha så med lite nya idéer satte jag igång med att göra en skjut dörr med hjälp av gamla delar från smedjan, metall, trä och material från USA.

Så här såg den gamla ut, lämnade lite väl mycket luft och oljud att släppas igenom.

Svetsade en metall ram, fyllde den med plankor som brändes med gas svetsen. Handtagen är gängtapps verktyg från 50 talet, skyltarna har olika minnen, den från Arizona var en av mina första åkbilar där ,en 72a Electra som miste först taket, och sedan livet. För 24 år sen.

 

Hittade hjulen på smedjan med, skar ett spår i dem med vinkelslipen så att de skulle kunna löpa på ett plattjärn jag svetsade ihop till skena att rulla på.

Plasma, vilket kul verktyg! Skär ut en cowboy i 1,5 mm plåt, från smedjan. Hällde syra över honom så han rostade snyggt.

Med skinn imitation från USA och lite spikar från Mexico är insidan klar. Dags att få upp den på övervåningen då.

Ut med den gamla...skenan är på plats, dags att lyfta upp dörren.

På plats!

 

Handtaget fungerar även som dörrstopp.

Det fick plats en röd lampa i tjurskallen, den är kopplad till ljuset på dass så man är varnad om nån är där.

Fäääärig!


1965 Chevrolet Impala 427 SSvette

En riktigt kul bil som jag köpte av en gubbe i Sun City, ligger strax väster om Phoenix i Arizona. Han har lagt ner ett enormt jobb och mycket pengar på att göra den till en mycket upphetsande körmaskin!

Med drivlina från en 69 a Corvette- 427 och 4 växlad manuell som är renoverad och trimmad. Går bra rakt fram, men det svänger med, fjädring och styrning är uppgraderat så det är gokart känsla i den feta Impalan tack vare 605 styrsnäcka, Hotchkis krängningshämmare, fjädrar och skivbromsar bland annat.

Snabb och bra är den redan, nu ska den bli snygg med. Jag har en helt ny inredning till den i original repro och det lutar åt feta hjul med så mycket däck som möjligt runt om. 

Gissa vilken färg det blir!

Ps. Står på nummerskylten :)

Börjar bli riktigt kul det här, ny lack och nya hjul på. Naturligtvis lackade jag den svart, denna gång först med 2 lager klarlack, sedan mellanslipning med kloss och 2 lager till.


Den blev ganska blank rätt ur boxen, men nu ska det vatten slipas och poleras.


Reflektion före:


Och efter:


Inte så mycket rost att oroa sig över direkt....Arizona bil!


Den var ju snygg som den var, men klarlacken var bränd på taket och några småsaker i lacken såg inte så bra ut, så jag plockade ner den. Sen vill jag ju ha en annan look...

 

1965 Cadillac convertible

Den här bilen hittade Jeanette på nätet för några månader sedan. Det är inte ofta de här kommer ut i orört skick till salu längre, det var länge sedan sist. Jag åkte direkt till Modesto och köpte den. Anledningen till att den blivit undanställd var en läckande packning i motorn, så 55000 miles stannade den på. Original lack och allt annat, ingen rost. Underbart objekt alltså.

Den fick en mycket fin inredning i italienskt skinn och en snygg svart tygcab och lite nytt krom. Nu håller vi på med att göra iordning bilen, ska bli original trippelsvart förstås.

Update, dessa bilder är från sensommaren, strax före vi åkte till USA. Några detaljer fattas, b.l.a. en kromlist till högra hjulhuset som nu köpts in på en skrot i Arizona. Nu till jul ska bilen göras klar och besiktigas, sen kommer den ut till salu lagom till nästa säsong.


Ett gäng goa vänner från Norge kom på grillning medan vi luftade  Cadyn för första gången.


Nytt krom monteras, en härlig känsla!

Nylackerad, vattenslipad och polerad.

 


På fyndplatsen, en regnig dag i norra Ca. Vilken go bil!


1965 Bonneville.

Den här hittade jag i Casa Grande, Arizona. En påbörjad custom där de har gjort ett bra jobb med att sänka taket 2 tum. Det gjordes då det fanns gott om dessa bilar att plocka från, så de har använt 2 tak för att bara få en skarv.

Den redan låga breda och feta karossen är nu helt rå. Nu står bilen i bakgården och göttar till sig, jag sitter ofta och tittar på den i solstolen med en öl och funderar på hur den ska bli...har ju originallacken som är vackert bränd, om man bara skaver bort spacklet från skarvarna och låter plåten rosta lite lagom...eller lacka den...svart? Nä det gör jag ju alltid, nån annan färg kanske. Bigblock med kompressor! Vi får se.




Vilka former!


Det vore kul att bara fixa rutorna och motorn och köra den så här.Det går inte att få till en sån här bräda hur man än försöker,det tog 20 år av sol och ökendamm.Det ligger så tjockt att man inte ser genom glaset till mätarna och kolla stoppningen, visst påminner den om El Mirage!


1965 Buick Electra 225, duece and a quarter convertible.. goa bilar.

Denna kom från Texas till Arizona där jag köpte den. Den hade stått i över 20 år och när jag började pilla ner den för lack osv. upptäckte jag att det fortfarande var freon kvar i ac anläggningen! Så istället för att riva ner allt i motorrummet jobbade jag runt ac,n och gjorde iordning motorn, renoverade lådan och färskade upp det som behövdes. Bilen är från början trippelsvart,mycket snyggt och krävande. Den fick ny inredning och krom i USA, ny lack och allt annat i Grebbestad. Nu kommer den ut i sommar med nya ägarens stuk,feta hjul och luftfjädring!

 

 

1965 Impala SS coupe.

Det här var en kul bil hela vägen! Köpte den i Arizona, nere vid gränsen till Mexico. Vi möttes och gjorde upp affären på en passande plats, utanför en Chevrolet dealer i en liten ort bevarad sen 50 talet..se bilden nedan.Körde den hem hela vägen, gick hur fint som helst.

Jag hade en tanke att göra den i det stuk man såg som ungdom, d.v.s nyligen, när raggarna invaderade Grebbestad i karavaner.

Så Cragar SS hjul och  nya hajjar satte jag på, dubbla 59a antenner och förstås en USA flagga lackad på tanken så som en av de lokala hjältarna hade. Så lite fix och färg så blev det en skön kärra. Körde med den en halv sommar, sen kom en ung tjej och köpte den,som ni kanske har läst storyn  i Power om.

Jag och kompisen Steve körde igenom Tombstone på vägen hem.

 

Jag hann åka lite med den i USA med, här i Newport Beach utanför favorit Diner Woody´s och den fina gamla bion från 1938.

Snyggare häck får man leta efter även på beachen i California...

 

1966 Pontiac Bonneville Brougham coupe.

Denna köpte jag av första ägaren i Phoenix, Arizona. En mycket bra bil att börja med som blivit matt och dammig av att stå i solen i många år.

Efter lite fix fick den ny lyster och ett liv i Sverige, jag hann åka lite med den innan den fick ny ägare.

Bonnie går numera i Lysekil. 

1958 Cadillac Sedan Deville, extended deck.

Denna kom från Flagstaff i norra Arizona till mig för många år sen. Den stod och väntade länge på sin tur, till slut så blev det av.

Med en ny fin inredning skeppades den till Sverige där jag gav de ny lack och allt annat som behövdes.

 

Det var nästan hemskt att slipa ner det här snygga taket men men...

Självaste Cadillac oraklet himself Persson hjälpte glatt till att fixa klar och besiktiga den innan nästa ägare tog över.

1959 Cadillac Sedan Deville Flattop.

Köpte 2 av en gubbe i Fresno och fixade till den ena lite. Han hade börjat greja med den men tröttnat. Den hamnade till slut i Cadillactäta Lyrestad där det bor en egendomlig man som verkar samla på dessa fenbilar.

 

Visst är det snyggt med nytt krom!

1978 Pontiac Trans-Am

Tja! Första gången man såg Smokie and the Bandit var jag med farsan på bio när filmen kom ut, han fick tjata in mig då jag inte var gammal nog. Sen dess har det blivit ett antal Bandits, allt från en 300 Dollars som blev ökenracer på El Mirage till lite finare puts. En av dem var denna som jag hittade i San Diego och körde hem. Gick bra, men var ju i fel färg, något som går att fixa. Andreas i Varberg gjorde ett mycket fint lackjobb på den och fick dit en snygg örn på huven, inlackad i klarlacken.

En annan T/A köpte jag i Vegas,trevlig kärra med vässad maskin. Det blev en ny inredning och stereo så man kunde lyssna på East bound and down...med Jerry Reed medan man sladdade omkring i OC. Farfar som var på besök frågade mig vad är en sån där burnout?Hehe....låt mig visa. Vi åkte till en industriraka i Huntington Beach och gjorde donuts...

Sen var det ju den där 300 Dollars...hade nog roligast med den. Här är en bild från El Mirage, mysigt!

1966 Pontiac Bone Ville!

Den här köpte jag av en kille i LA som tröttnat halvklar. Har tyvärr inga före bilder men så här blev den.

Hamnade i Skåne.

1964 Cadillac convertible,min trotjänare.

Köpte den av en en predikant i Phoenix 2011 och konverterade den till LS med hjälp av en 6.0 LQ9 Escalade motor så den har ett Cadillac hjärta fortfarande, slår bara lite snabbare och hårdare numera..har blivit många mil de senaste åren mest genom öknen och i LA området.

Helt underbar bil att åka med. Man kan åka hur fort och länge man vill..mullrar lugnt och fint i overdrive utan ansträngning. Kan inte annat än rekommendera konceptet för den som vill ha en härlig åkbil för öppna vägar och har som jag blyfot..

På bilden nedan är jag på genomfart i Old Nevada,utanför Bonnie Springs, i min Rockford kavaj från 1964.

 

Holley tråget var nödvändigt för att få markfrigång.Hubbe i Corona byggde lådan åt mig, rejält som alltid.

 

Här skulle man stått med motortrubbel...not so much! Var bara tvungen att ta bilden.

En härlig känsla att åka i den gamla delen av Vegas, Sinatra i högtalarna passar fint.

 

 

1967 Pontiac Lemans cab.

Den här hittade jag i delar i Tuscon hos en kille som gjort mycket mekaniskt jobb på den redan. Tycker det är en riktigt snygg modell, gav den GTO huv och grill, men behöll gälarna på sidan för de är snygga. Det blev en mild custom med vaken 326 och 700 låda som vi satte i. Hann åka till b.l.a Alan Jackson konserten med den och fick parkera framför scenen med många andra bilar. Sen kom en och köpte den efter Power meet.

 

Lackering-kul!

Vattenslipning-tålamod...

Cab montering.

Power Meet 

1968 Dodge Charger.

Köpte denna av en man som jobbade åt Boing i Phoenix. Han kom körande i den i kostym, med en jeansjacka som växelspaksdamask, makaber syn! 383an gick gött. Bilen hade varit med i ett robbery i Phoenix och snuten jagade dem tills de krasade. Han jag köpte den av fixade upp en och  köpte naturligtvis en vinge,jobbet trogen. Jag gav den en mattsvart primer och skickade den till Sverige.

 

1959 Cadillac convertible som jag bytte till mig från en kompis i Arizona.

Den fick ny inredning i rött skinn och en tygcab innan den skeppades till Grebbestad där jag lackade den svart och skruvade ihop den. Såldes till Norge.

 

1965 Impala SS convertible köptes i Phoenix,Arizona.

Väl i Grebbestad blev det lackering i svart och montering av Foose hjul, inredning,röd tygcab och nytt krom och gummi etc.

Gick till Sandviken.

Pelleman, duktigaste killen nånsin, fanns ingenting som inte han kunde fixa, och en bra kompis,R.IP.

 

1968 Camaro

Köptes i Fresno, California och skeppades hem. En bra bil som behövde bli snygg. Fick en ny svart lack i Grebbestad och såldes.

 

1959 Cadillac 

Denna köpte jag i Vegas för 3000 Dollar,en solbränd coupe med 55000 miles på mätaren. Japp, det är några år sen.

Hittade en 59 Electra cab som var utrostad hos Pete i Dallas och parade ihop de 2 och gav den lack och inredning,samt en rejäl stereo. En gång i Riverside när jag hade ett gäng glada svenskar (samma som de nedan) som jobbade med att renovera en 57a Adventurer för Berret-Jackson, "lånade" de 59an medan jag var iväg, och åkte runt juletid fulla i stan nercabbat och snodde en stor tomtefigur på svenskt maner ur en trådgård som de satte i baksätet...hm tackar så mycket, hur många röda 59 cabbar går det i stan tro?  Hade den som bruksbil i några år, blev många mil,b.l.a en roadtrip till Colorado innan den skeppades. Bilden är från El Mirage,har haft mycket kul där!

Nu går den i Sverige, naturligtvis.

Numera tjänstgör Jultomten i Grebbestad, står och pissar från altanen, varje jul.

 

Pontiacen från grannen.

Den här roliga bilen köpte vi från grannen för 50 Dollar och fixade till så det blev en bra ökenracer. Gänget Hank, Martin, Andreas och jag. En ny kam, lite färg och en ljusramp och till El Mirage!

Mycket skoj med den här bilen, Hank skrev nyligen i Gasoline om våra nöjen, men han glömde visst berätta att det inte var nog med det...fortsättning följde. Lämnar historien om strippor och Twin Towers till....historia.

Här har vi kört tills motorn kokande, så det blev lagom att ta en grill pause. 

Här visar Hank hur man öppnar en Corona med näsborren. Killarna är elegant klädda i tidsenlig stil. Grillen på bilen, bokstavligen alltså, är demonterbar. Oljetråget funkar fint att grilla på, en navkapsel blev ölhållare och den gamla kamaxeln har fått en ventilkåpa fastsvetsad, och är nu en kryddhylla.

 

Det var ju min ide att ta 65a Eldo huven och svetsa fast en stol och ölhållare...så jag fick åka först.                       

                                                    

Martin åkte nästa, blev duktigt blästrad!         

                                                             

Och så Andreas tur. Undrar vad Hank funderade på... 

 

1974 Plyman.

Denna Plyman fick jag av en svensk kille som krockade med en liten japansk skitbil som det blev skrot av i den eftersom han inte kunde se ut genom den smutsiga vindrutan.... och eftersom Mr inte hade försäkring lämnade han bilen på min tomt och åkte hem till Sverige...den gjorde sen tjänst som bruksbil åt Roger Nordhagen när han var i Cali och lekte med bilar med mig på 90 talet.

Många roliga resor med Plyman, och lite spänning. En gång lyckades mina bröder Martin och Jonas rulla med den på El Mirage p.g.a för lågt däckstryck(säger vi)så de kravlade ur den när den låg på sidan, vi band ett rep till pickisen och drog den på hjul. Lite ny olja i lådan som runnit ut och var vi i farten igen.

En annan gång fick jag och Roger för oss att berget där på andra sidan drylake är väl inget för Plyman att bestiga?Några timmar senare går vi i mörkret tillbaka över El Mirage mot lägereldens ljus...tog 3 timmar  att gå och nästa dag att rädda Plyman.När vi kom tillbaka till den så fattades batteriet..så vi gick till den enda bosättningen i närheten och frågade gubben där om han möjligen hade ett batteri till övers?

Nej jag har inga batterier sa han,inte ens i mina bilar för det är så många mexikanska banditer som drar igenom här och stjäl...jäpp så är det nog.

Vi kom 2a i Californias fulaste bil tävlingen på Ford, hade väl vunnit om det var en Ford. Det var säkert ett 20 tal resor till El Mirage där vi grillade,drack öl och körde hårt med den tills sista dagen då vi tände eld på Plyman som fick riktiga flammor, efter att lådan gett upp.I bilden har vi Pöven och Simpson från Vargön, broder Jonas, jag och Lisa efter det fina lackjobbet.

Good Times.

 

På gården hemma i Riverside,2001 efter Barrett-Jackson.Vi var några svenskar som hade köpt bilar där,för just det året var en stor samling som såldes ut till bra priser.Själv sålde jag en 58 Cadillac cab och köpte 3 st 59 Cadillacs.Mötte även säljaren till DeSoton som jag hade med mig hem på släpet.På bilden så har vi samlat ihop bilarna som skulle...you guessed it...till Sverige.